"Найкращий спосіб зробити дітей хорошими – це зробити їх щасливими…"

Оскар Уайльд
 

Шановні батьки!

Поради батькам щодо підтримки дитини
в період адаптації до школи

   Безумовно, найкращим профілактичним засобом збереження психічного здоров'я в період адаптації до школи є добре ставлення батьків до дітей, розуміння їхнього внутрішнього світу, проблем, переживань. Відомо, що не існує готових рецептів та моделей виховання, які можна просто взяти і без змін "прикласти" до своєї дитини. Але не дивлячись на це, можна дати деякі рекомендації з полегшення процесу адаптації дітей до школи:

   Порада перша: Найголовніше, що ви можете подарувати своїй дитині, - це ваша увага. Вислуховуйте її розповіді про школу, ставте уточнюючі питання. І пам’ятайте: те, що здається вам не дуже важливим, для вашого сина чи дочки може виявитися подією, що хвилює весь день! Якщо дитина побачить ваш інтерес до її справ і турбот, вона обов’язково відчує вашу підтримку. Слухаючи її уважно, ви зможете зрозуміти, в чому малюкові потрібна ваша допомога.
   Порада друга: Ваше позитивне ставлення до школи і вчителів спростить дитині період адаптації. Запитайте будь-якого знайомого першокласника, яка у нього вчителька. У відповідь ви, швидше за все, почуєте, що вона найкраща, найкрасивіша, найдобріша. Для першокласника вчителька стає одним з найголовніших дорослих у житті. Співробітничайте з вчителями вашої дитини, пропонуйте допомогу, проявляйте активність. У класі з активними батьками, як помічено, тісніші і кращі стосунки між дітьми, цікавіше життя, більше свят і походів.
   Порада третя: Ваше спокійне ставлення до шкільних турбот і шкільного життя дуже допоможе дитині. Побачивши батьків спокійними і впевненими, дитина відчує, що боятися школи просто не потрібно, і буде адаптуватися значно краще.
   Порада четверта: Допоможіть дитині встановити стосунки з однолітками і відчувати себе впевнено. Особливо ваша допомога знадобиться, якщо дитина не ходила до школи в дитячий сад. В цьому випадку вона не звикла до того, що увага дорослих розподіляється відразу між декількома дітьми. Хваліть дитину за товариськість, радійте вголос її новим шкільним знайомствам. Поговоріть з нею про правила спілкування зі своїми ровесниками, допоможіть стати вашій дитині цікавою іншим. Вчіть її новим іграм, щоб вона могла показати їх друзям. Упевнений в собі, товариський малюк адаптується до будь-якої ситуації швидше і спокійніше.
   Порада п’ята: Допоможіть дитині звикнути до нового режиму життя. Дитина звикає до школи не тільки психологічно, але і фізично. Багато дітей в першому класі вперше стикаються з необхідністю вставати в один і той же час зранку. Впродовж 3-4 годин шкільного дня дитина активно вчиться. У шість-сім років таке навантаження дорівнює напруженому робочому дню дорослої людини. З початком шкільного навчання різко збільшується навантаження на нервову систему, хребет, зір, слух дитини. Якщо до цього ви не дотримувалися режиму дня, то постарайтеся м’яко ввести його. Ваша дочка чи син потребує регулярного, тривалого сну. Допоможіть школяру навчитися засинати в один і той же час. Поклопочіться про здоров’я вашої дитини, оскільки в перші місяці шкільного навчання огріхи в режимі дня позначатимуться серйозніше, ніж раніше.
   Порада шоста: Підтримайте першокласника в його бажанні добитися успіху. У кожній роботі обов'язково знайдіть, за що можна було б його похвалити. Пам'ятайте, що похвала та емоційна підтримка ("Молодець!", "Ти так добре впорався!") здатні помітно підвищити інтелектуальні досягнення.
   Порада сьома: Навчання - це нелегка і відповідальна праця. Вступ до школи істотно міняє життя дитини, але не повинно позбавляти її різноманіття, радості, гри. У першокласника повинно залишатися досить часу для ігрових занять. Давайте постараємося, щоб найперші кроки, зроблені кожним малюком у шкільному світі, були для нього самого і членів його сім’ї радісними і впевненими!

Увага: підлітковий вік!

"Підлітковий вік – це друге народження особистості:
перший раз народжується жива істота,
другий раз – громадянин, активна, мислюча, діюча особистість,
яка бачить не тільки оточуючий світ, але й саму себе...

В.О.Сухомлинський

  • Почуття дорослості

З прагненням підлітка швидше стати дорослим пов'язана провідна для нього потреба в самостійності і незалежності. Підліток краще, ніж молодший школяр, розуміє себе, може аналізувати свої вчинки, хоч йому ще важко передбачати їх наслідки. Його поведінка більш осмислена, не така імпульсивна, як молодшого школяра, він краще володіє собою.

  • Самопізнання

Починає активно розвиватися самосвідомість особистості. В підлітків виникає інтерес до себе, якостей своєї особистості, потреба оцінити, порівняти себе з іншими, розібратися в своїх почуттях. Відбувається усвідомлення своєї відмінності від ровесників, утвердження незалежності до світу дорослих.

  • Пізнавальна сфера

Починає активно розвиватися абстрактне та логічне мислення. Важливою ознакою розвитку мислення, що розкривається саме в цьому віці, є схильність до експериментування, яка полягає в небажанні все приймати на віру. Підлітки виявляють широкі пізнавальні інтереси, пов'язані із прагненням усе самостійно перевірити , особисто впевнитися в істинності знань, думок. На цьому етапі життя дитини відбуваються важливі процеси, пов'язані з перебудовою пам'яті. Передусім активно починає розвиватися логічна пам'ять. Розвивається стійкість уваги - здатність тривалий час зосереджуватися на навчальному матеріалі.

  • Розвиток мовлення

На основі розвитку пізнавальних процесів активно починає розвиватися монологічне, діалогічне, писемне мовлення. Від уміння переказувати невеликий твір, уривок тексту діти переходять до здатності самостійно готувати усний виступ, міркувати, висловлювати думки, аргументувати їх. Мовленнєвий розвиток підлітків пов'язаний з поєднанням і взаємопроникненням мислення та мовлення. Активно розширюється словниковий запас.

  • Соціальна ситуація розвитку

В підлітковому віці дитина більше часу проводить з друзями. Дружба підлітків ґрунтується на спільних інтересах та вподобаннях. Групі підлітків-ровесників характерні непостійність, змінюваність стосунків та інтересів. Спілкування в підлітковому віці є провідною діяльністю, без нього неможливий нормальний розвиток особистості. Соціальна ситуація розвитку молодшого підлітка особливо залежить від сім'ї, стосунків з батьками. Якщо ці стосунки враховують його потреби, можливості, вибудовуються на засадах взаємоповаги та довіри, підліток легко долає труднощі у навчанні і спілкуванні, активно набуває соціальний досвід, утверджується в таких елементах соціуму, як шкільний клас, група ровесників та інших. Тільки в контакті з дорослими, однолітками підліток бачить себе з боку порівнює свої можливості , випробовує різні соціальні ролі формує та удосконалює себе.
      В.Сухомлинський так відобразив через монолог підлітка основні суперечності його стосунків з дорослими: «Не опікуйте мене, не ходить за мною, не зважуйте кожен мій крок, не повівайте мене пеленками нагляду і недовіри, не нагадуйте й словом про мою колиску. Я самостійна людина. Я не хочу, щоб мене вели за руку. Переді мною висока гора, це – мета мого життя. Я бачу її, думаю про неї, хочу досягти її, але дійти на цю вершину хочу самостійно. Я вже піднімаюсь, роблю перші кроки, і чим вище ступає моя нога, тим ширший горизонт відкривається мені, тим більше я бачу людей, тим більше пізнаю їх, тим більше людей бачать мене. Від безмежності того, що мені відкривається, робиться страшно. Мені необхідна підтримка старшого друга. Я досягну своєї вершини, якщо буду спиратись на плече сильного і мудрого друга. Та мені соромно і боязко сказати про це. Я хочу, щоб всі вважали, наче я самостійно, своїми силами доберуся до вершини…»

 

Пам’ятайте:

- Щоб бути гарним батьком, вам також потрібно бути гарним другом.

- Виховуйте в дитині відповідальність, навчайте її планувати події наперед.
- Спілкуйтеся щодня: щоденне спілкування є важливим для підтримки відкритості між вами, ваша дитина буде розкутішою, довірятиме вам.
- Навчіться пізнавати світ, у якому живе ваш підліток, поставте себе на його місце, і ви зможете не тільки досягти довіри у стосунках, але й краще зрозуміти його поведінку.
- Наберіться терпіння. Коли йдеться про виховання важкого підлітка, ваша терпіння дуже важливе. Бути терплячим важко, тому ви захочете побачити результати негайно. Але у більшості випадків вашій дитині просто необхідно перерости таку поведінку.
- Намагайтеся діяти в одному напрямку: у багатьох випадках батьки не сходяться в думках про те, яке рішення їм необхідно прийняти щодо ситуації, в яку потрапила їхня дитина. Коли дитина зрозуміє, що ви дієте спільно, однією командою, і вона не зможе втекти під захист одного з батьків, ваші плани допомогти матимуть більші шанси на успіх.

Як уникнути конфліктів? Поради школярам

Шановний друже!

1. Намагайся бути в доброму настрої. Пам’ятай: найкращий спосіб боротьби з душевним неспокоєм – постійна зайнятість.

2. Щоб забути свої напасті, намагайся зробити приємне іншим. Роблячи добро іншим, робиш добро собі.
3. Не намагайся змінювати чи перевиховувати інших. Набагато корисливіше і безпечніше зайнятися самовихованням. Пам’ятай: кожна людина – це та ж яскрава й унікальна індивідуальність, як і ти – приймай її такою, якою вона є.
4. Намагайся знайти в людині позитивні риси, вмій бачити її достоїнства і в стосунках з нею спробуй опиратися саме на ці якості.
5. Вчися володіти собою: гнів, дратівливість, злість спотворюють людину. Виховуй у собі терпіння.
6. Вчися долати труднощі. Пам’ятай: перешкоди нам даються за для нашого розвитку. Людина має необмежені можливості самовдосконалювання, причому в усіх галузах свого життя.
7. Будь толерантною особистістю. Толерантність – це терпимість до чужих думок і вірувань.
8. Уникай агресії. Агресія – незаконне застосування сили однією людиною по відношенню до іншої.

 

Вчися володіти собою!

Бажаємо успіхів вам і вашим дітям!